12.9.2010

זורקים את דואר הזבל


דואר זבל - צורה של ספאם

ב-1 בדצמבר 2008 נכנס לתוקף תיקון לחוק התקשורת לתוקפו תיקון 40 לסעיף 30 א'

תיקון זה מגן עלינו הצרכנים מפני מה שנקרא- "ספאם" או דואר זבל בעברית. התיקון, שנכתב בשנת 2008 מחליף את הסעיף הקודם שנכתב בשנת 1982. אז כאמור, השימוש באינטרנט היה בחיתוליו כמו גם השימוש בדואר אלקטרוני. בתיקון החדש נדרשו המחוקקים להגדיר מושגי יסוד רבים על מנת לאפשר פיקוח בנושא שליחת פרסומות דרך המייל, הפלאפון או הטלפון הנייח בבית. הדרישה לחקיקה מסוג זה באה בעקבות ריבוי המקרים בהם קיבלנו שיחת טלפון אבל כשענינו הסתבר שזו הודעת פרסומת מוקלטת או למשל במקרים בהם קיבלנו מסרון בו יש תוכן שיווקי, וכמובן במקרים בהם הציפו את תיבת המייל שלנו עשרות הודעות של דואר זבל.

עיקרי חוק דואר זבל - תיקון 40-

כמו שהזכרתי התיקון מגדיר מחדש מס' מושגים: הודעה אלקטרונית, הודעת מסר קצרה, דבר פרסומת, מערכת חיוג אוטומטי ומפרסם. המושגים הללו כוללים את כל הרעות החולות שאנו הצרכנים מכירים, החל בהודעה מוקלטת וכלה במייל שיווקי של חברה שמעולם לא שמענו עליה- להלן דואר זבל. התיקון מדגיש מס' נקודות מפתח, המהוות שינוי מרענן, יש לומר, מהחקיקה הקודמת בנושא.



  • מותר למפרסם לשלוח תוכן שיווקי רק אם הנמען אישר את קבלתו (אם מדובר בפנייה חד פעמית מצד בית העסק זה בסדר), או מסר פרטים בזמן שהיה ידוע לו שהם ישמשו לצרכי שיווק, או לא ביקש להסיר את שמו מרשימת התפוצה למרות שניתנה לו האפשרות. בכל אופן אם הנמען מבקש להסיר את שמו מהרשימה יש לבצע זאת.
  • חייבים לתת לנמען אופציה להסרת שמו מרשימת תפוצה כזו או אחרת, בהודעת הדיוור והפרסום עצמה.
  • חלה חובה על המפרסם להזדהות בפרטים הבאים: כתיבת המילה פרסומת בכותרת המייל או בתחילת דבר הפרסום, אם אמצעי הפרסום הוא לא המייל, שמו של המפרסם, כתובתו ודרך ליצירת קשר עמו, ציון זכותו של הנמען לשלוח בקשה לסירוב קבלת דבר הפרסום ואפשרות לעשות כן בדרך הקלה ביותר.

אז אסור להשתמש בדיוור אלקטרוני כערוץ שיווקי?
מובן שלא זה המצב. דיוור אלקטרוני יכול להישלח תוך הקפדה על סעיפי החוק הנ"ל- דיוור אלקטרוני מורשה, אך לפני שנבין בדיוק איך עושים זאת כדאי שנדע מהו דיוור אלקטרוני.

דיוור אלקטרוני: שימוש בדואר האלקטרוני על מנת לשווק מוצר כלשהו או בכדי ליצור קשר רציף עם קהל לקוחות של מוצר\תאגיד מסוים.

חשוב לדעת כי בכל דיוור אלקטרוני יש הסכמה מצד הלקוח לקבל מסרים שיווקים, וכי בכל עת ניתן להוריד אותו מרשימת התפוצה. אם כן, דיוור אלקטרוני מורשה הוא כזה שכל אדם ברשימת התפוצה שלו נתן את הסכמתו לכך, בכל מייל שנשלח ישנה אפשרות מהירה וקלה לנמען להסיר את שמו מרשימת התפוצה (בדרך כלל ע"י לינק בתוכן השיווקי עצמו), בכותרת ההודעה תופיע המילה "פרסומת", ובגוף ההודעה יהיו כתובים בצורה ברורה פרטי השולח.
בשורה התחתונה, כדי להימנע מלהגיע לתיבת דואר הזבל של הנמענים שלכם, או מהגעה לבית המשפט בגין עברה על תיקון 40 עליכם להקפיד לעמוד בכללים. כדאי להיעזר בחברות מקצועיות המציעות מערכת דיוור אלקטרוני שקל ונוח לתפעל. בעזרת אנשי מקצוע תוכלו להיות בטוחים שדבר הפרסומת שלכם תקין ויגיע לתיבה הנכונה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה